بررسی سیاست جنایی تقنینی ایران در قبال جرم توهین به مقدسات

پایان نامه
چکیده

در عصر حاضری که شعار هم زیستی مسالمت آمیز و زندگی توام با تکریم و احترام به شأن و منزلت همنوع، همواره مورد ستایش بوده و ابنای بشر برای دست یابی به آرمان شهر خود در پی آن بوده اند، یکی از مسائلی که امروزه به چالشی بزرگ حتی در عرصه نظام بین الملل تبدیل گشته است، موضوع «توهین به مقدسات» می باشد. در طول تاریخ حیات بشریت، در هر دوره و زمانه ای همواره بودند و هستند کسانی که منافع خویش را در توهین، تمسخر و هتک حرمت ارزش ها، مقدسات و باورهای اعتقادی کسان دیگر می یابند. در روزگار ما نیز این موضوع همچنان ادامه داشته است بلکه چه بسا می توان گفت به واسطه ی پیشرفت تکنولوژی و ظهور ابزار نوین ارتباطی، به شکل وسیع تر و جهت دارتری نمود پیدا کرده است که همین امر به واسطه آثار و تبعات گسترده آن، لزوم نگاه مجدد به چرایی حدوث چنین رخدادهایی و واکاوی راهکارهای حقوقی و قانونی مقابله با آن را پیش روی ما قرار می دهد. در این میان بحث آزادی بیان نیز که خود به عنوان حقی بشری و یکی از دستاوردهای شکوهمند برای نوع بشر محسوب می گردد، وارد موضوع مورد بررسی ما خواهد شد چراکه امروزه آزادی بیان دست مایه ای شده است برای برخی افراد تا با سوء استفاده از آن به حریم مقدسات و باورهای ارزشی دین داران تجاوز نمایند؛ بی توجه به آنکه توهین به مقدسات صرف نظر از آنکه در چارچوب آزادی بیان نمی گنجد، به خودی خود نقض حقوق و ارزش های انسانی نیز محسوب می گردد که می تواند صلح و امنیت جامعه را نیز به مخاطره اندازد. در همین راستا در این پایان نامه ضمن بررسی ابعاد مختلف پدیدارشناختی مقوله ی توهین به مقدسات و به چالش کشانیدن مسئله رواداری توهین به مقدسات در لوای تعبیر موسع از حق آزادی بیان، به تحلیل و تبیین نظام سیاست جنایی تقنینی ایران و تدبّر و چاره اندیشی مقنن در بحث مقابله با این پدیده پرداخته شده است. براساس مباحث مطروحه در این پژوهش مشخص گردید که قانون گذار ایرانی در سطوح مختلف تقنینی خود، به فراخور مورد پاسخ های واکنشی و سرکوبگرانه و همچنین پاسخ های کنشی و پیشگیرانه ای را در مورد این اقدام هنجارشکنانه و نامقبول در نظام ایدئولوژیکی خود مقرر داشته است به گونه ای که با بررسی این شبکه های پاسخ دهی به جرم، می توان نتیجه گرفت که براساس نوع ساختار سیاسی و فرهنگی نظام و مدل اقتدارگرای سیاست جنایی اتخاذی خود، به شدت با پدیده «توهین به مقدسات» برخورد می نماید.

منابع مشابه

سیاست جنایی تقنینی ایران در قبال جرائم زیست‌فناورانه

Biotechnology development in recent decades and its extensive serviceability in various arenas of health, agriculture, animal husbandry, environment, industry, mining, military, etc. has interested scientists and governmentals to this important subject. This technology has also some benefits and abilities that inappropriate using can cause dangerous damages for beings and hazard human health. I...

متن کامل

سیاست جنایی تقنینی ایران در قبال جرایم با انگیزه دینی

سیاست جنایی تقنینی ایران در قبال جرایم با انگیزه دینی· جلالی، محمدرضا[1] میرخلیلی، سیدمحمود[2] چکیده   این مقاله با هدف بررسی رویکرد حاکم بر سیاست جنایی تقنینی جمهوری اسلامی ایران در قبال جرایم با انگیزه دینی، نگارش یافته است. به همین منظور، ضمن بیان مفهوم جرایم با انگیزه دینی و طبقه بندی آن ها، این نوشتار حاکی از آن است که ابتدءً قانونگذار، فاقد شناسایی اختصاصی این نوع از جرایم و پراکندگی د...

متن کامل

واکاوی جرم توهین به مقدسات در آموزه‌های قرآنی

بر اساس قواعد حقوقی و فقهی اسلام قذف، اهانت و افترا به مسلمانان و حتی غیر مسلمانان از سایر ادیان الهی ممنوع است. این ممنوعیت تا اندازه‌ای است که برای برخی حد یا تعزیر مقرر شده است. جرم انگاری توهین به مقدسات در حقوق اسلام، همانا برخورد با عواملی است که «نظم و اخلاق عمومی» را به مخاطره می‌اندازد و در زمره «جرایم علیه حیثیت معنوی اشخاص» محسوب می­شود؛ زیرا در یک جامعه دینی، به ویژه جامعه مبتنی بر ...

متن کامل

بررسی سیاست جنایی تقنینی ایران در قبال بزه تقلب در مواد خوردنی

چکیده:جرم تقلب در مواد خوردنی یکی از جرایم عمومی می باشد که تهدیدی جدی بر سلامت مردم به شمار می اید. به جرات می توان گفت که این بزه از زمان پیدایش انسان در این کره خاکی تا به حال وجود داشته اما از زمان انقلاب صنعتی و با به وجود امدن کارخانه های بزرگ تولید کننده مواد خوراکی شکلی خطرناک تری نسبت به گذشته بر خود گرفته است. وضعیت فعلی قوانین موجود در ارتباط با تقلب در قبال مواد خوردنی اصلا مناسب نی...

متن کامل

اصلاح مجرمان در سیاست جنایی تقنینی ایران

اصلاح مجرمان در معانی گوناگون خود، رویکردی انسانی در مواجهه با جرم و بزهکاری است که دارای الگوهای مختلف علمی است. گذشته از اینکه این رویکرد، مورد تاکید سازمان ملل متحد است، اساساً متون اسلامی مشحون از آموزه‌ها و راهبردهای اصلاحی است. قانون گذار ایران به صراحت در اصل 156 قانون اساسی این رویکرد را پذیرفته است، مع‌الوصف، مطالعه قوانین عادی و آیین‌نامه‌ها و مقررات موجود حکایت از عدم استفاده کافی و م...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده علوم اداری و اقتصاد

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023